Duchy przeszłości, czyli słów kilka o Crimson Peak.


   W piątkowy wieczór wybrałam się do kina na horror. Szłam z przekonaniem, że pół seansu przesiedzę z zamkniętymi oczami, ponieważ tchórz jest ze mnie niesamowity. Ogromne było moje zdziwienie, gdy otrzymałam piękną historię, przepełnioną niespełnioną miłością i marzeniami o wolności. Bardzo lubię filmy posiadające szczyptę mrocznego klimatu, który trzyma w napięciu, ale nie sprawia, że nie mogę spać przez najbliższy tydzień ze strachu, że coś mi wylezie spod łóżka. Jednak zacznijmy od początku opowieści.

  
  Ta historia nie jest o duchach, jedynie pojawiają się one od czasu do czasu w formie duchów przeszłości, które usilnie starają się przekazać pewne informacje głównej bohaterce. Jest nią Edith Cushing, młoda pisarka, która w swoich dziełach nie chce zagłębiać się w wątki miłosne, a jej postacie same decydują o swoim losie. Odrzuca zaloty przystojnego lekarza i sprawia pozory osoby, która nie jest zainteresowana związkiem do momentu aż nie poznaje intrygującego i tajemniczego Thomasa Sharpe. Spłukany arystokrata zyskał sobie względy dziewczyny, ponieważ docenił jej zdolności pisarskie i z wielkim zamiłowaniem wczytywał się w nowe rozdziały powieści. Edith nie spodziewała się, że jej młody mąż okaże się powiązany z przestrogą przepowiadaną jej od dziecka przez ducha matki. Dopiero przekroczenie progu wiktoriańskiej posiadłości, czyli tytułowego Crimson Peak sprawia, że dziewczyna zaczyna łączyć fakty. W jej nowym domu zaczynają się dziać niepojęte sytuacje, a dziwne odgłosy dobiegające z różnych zakątków przestają być niewinne i ciężko je wytłumaczyć wiatrem, czy zapadającymi się fundamentami. Również siostra Thomasa wydaje się nazbyt opiekuńcza i zazdrosna, ciągle wtrąca się w życie małżeństwa i zakłóca ich chwile prywatności.


  Ogromną rolę w filmie odgrywa sam dom, który można nazwać osobnym bohaterem filmu. Na pierwszy rzut oka widać, że skrywa w sobie przerażającą tajemnicę. Pokaźnych rozmiarów posiadłość w swoich najlepszych latach na pewno robiła pozytywne wrażenie na każdym gościu, teraz jedynie wywołuje strach i obawę, że zawali się ze starości. Ma wiele krętych korytarzy i skrytek, których odkrycie wcale nie ułatwia życia głównej bohaterce. Błądzenie po przerażających zakątkach tego miejsca zajmuje sporą część filmu, ale dzięki temu możemy nacieszyć oczy wspaniałymi detalami i idealnie wykreowanym miejscem akcji.

    
   Film wywarł na mnie ogromne wrażenie, ponieważ nie spodziewałam się, że będzie to gotycki romans z zakończeniem, które moim zdaniem ciężko nazwać szczęśliwym, a na pewno nie dla wszystkich bohaterów. Każda postać ma swoje motywy, które uważa za bardzo istotne i warte niegodziwych czynów. Pokazuje to również, że niektóre krętactwa nabierają tak drastycznego obrotu, że nawet osoba, która była współwinna chce się od tego uwolnić. Dociera do niej, że nic nie jest warte takiego przelewu krwi, zwłaszcza, gdy gra toczy się o prawdziwe uczucia. Szkoda tylko, że niektórych sytuacji nie da się już odkręcić, a zaufania nie da się odbudować. Jedynie heroiczny czyn może, chociaż trochę odkupić wyrządzone krzywdy. Główna bohaterka od początku wierzyła w zjawy, bo miała z nimi styczność. Końcówka filmu podkreśla, że duchy są wszędzie, przybierają formę nękających na każdym kroku wspomnień lub zagubionych dusz, które nie chcą odejść w spokoju. Są zbyt związane ze swoimi posiadłościami i tworzą z nimi jeden żywy organizm. Bywa również tak, że niespełnione marzenia i niepogodzenie się z losem trzymają je kurczowo wśród żywych.

 

52 komentarze :

  1. Moja przyjaciółka od dawna próbuje mnie wyciągnąć na ten film do kina, ale ja ciągle byłam na nie, bo wydawał mi się jakiś taki kiczowaty. Chyba zmienię zdanie :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiczowate jedynie mogą wydawać się duchy, ale to nie na nich trzeba się skupić podczas oglądania tego filmu. ;)

      Usuń
  2. może i ja się skusze :)
    grlfashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawie nie oglądam horrorów bo później umieram ze strachu, gdy tylko usłyszę jakiś szelest :/ i nawet nie przekonuje mnie to, iż Ty nie uważasz tego filmu za straszny:) samo słowo horror już rodzi we mnie negatywne odczucia:/....Ale na pewno polecę film znajomym którzy nie są takimi bojuchami ;) A :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o to, że dystrybutorzy źle zareklamowali ten film. On nie ma nic wspólnego z horrorem, a sam Tom Hiddleston powtarzał w wywiadach, że jest to gotycki romans. ;)

      Usuń
  4. Wydaje się ciekawy :)
    http://paulan-official-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Kurcze, opis tego filmu naprawdę mi się spodobał. Myślę, że będę musiała w najbliższym czasie kupić sobie pocorn i oglądnąć.
    Zapraszam na konkurs

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam horrory :) a jeszcze nigdy nie byłam w kinie na takim typie filmu :) Jestem ciekawa czy ten film by mi się spodobał :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować, mnie klimat tego filmu bardzo oczarował. ;)

      Usuń
  7. ooo opis brzmi ciekawie zwłaszcza ze lubie romansy :D a do tego jedna z moich ulubionych aktorek :D

    pozdrawiam i zapraszam do mnie na listopadowe Candy :)
    marijory.blogspot.com/2015/11/listopadowe-candy.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja horrorów nie lubię, ale byłam pewna, że skoro gra tam Tom Hiddleston (który nawet sam raz w wywiadzie powiedział, że to nie jest typowy horror, a raczej romans gotycki) to nic strasznego z tego nie będzie. Wybieram się na to z koleżanką i siostrą, ale jeszcze u nas w mieście tego w kinie nie ma :/ Jeszcze bardziej mnie zachęciłaś, aby się na niego wybrać! :)
    Arleta!

    OdpowiedzUsuń
  9. Romans polączony z horrorem, yaaay *__* Poza tym dom - jak zobaczyłam to zdjęcie... Och, jak ja uwielbiam takie klimaty!
    Bardzo często ostatnio trafiasz w mój gust, serio! Chociaż osobiście wolę horrory, w których piszczę ze strachu [a takich niestety jest mało :( ] to ten film wydaje mi się interesujący. :)

    Ze swojej strony serdecznie zapraszam na cieplutki i świeżutki jak bułeczki rozdział 4ty, który przed chwilą wypłynął spod mojego ''pióra''! :)
    magical-history.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Mimo, że nie przepadam za horrorami ( zawsze się boję ) to ten film wydaje się intrygujący i ciekawy.
    Poza tym świetna recenzja. :)
    Pozdrawiam :*
    CRAZYTUSIABLOG

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja lubię horrory :) Muszę obejrzeć ten film (y) Świetny blog, dlatego obserwuję i zapraszam do mnie :*
    http://m-grabowska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam horrory, więc myślę, że kiedyś na pewno obejrzę :)
    /Liseł
    NASZ BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  13. I truly wonder about this movie. I've seen the trailer and thought: okay, this is too scary for me. But people say it's more like a gothic romance instead of a horror movie. So maybe I'll get enough drawn to it to see it :)) xx Maja
    http://majasmuffin.blogspot.co.at/

    OdpowiedzUsuń
  14. Zdjęcia są przecudowne, więc z pewnością obejrzę! Horrory to coś, co uwielbiam! Muszę tylko znaleźć kogoś, z kim go obejrzę, ponieważ sama się boję :/
    Zapisałam już sobie tytuł ;>
    /Agrafka
    NASZ BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  15. Miałam wybrać się na ten film z przyjaciółmi, ale nie wiem, co z tego wyjdzie... W każdym razie na pewno go obejrzę, jak nie ze znajomymi to sama! Zapowiada się super i jeszcze Tom!
    Jeśli nie oglądałaś, to w podobnym klimacie (tak myślę) jest film tylko kochankowie przeżyją. Naprawdę poelcam!

    claudine-bloog.blogspot.com --> MÓJ BLOG
    KANAŁ NA YT

    OdpowiedzUsuń
  16. Chyba to obejrze ;)
    http://krze20.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. O poszłabym na taki film do kina , szkoda że nie mam z kim ^^ Wydaje się być fajny :)
    http://anonimoowax.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie oglądam horrorów, bo się ich boje tak jak ty i nie odwazylabym się na pewno pójść na jakiś do kina :o ale trochę mnie zschecilas to obejrzenia go i chyba to zrobie :3 http://sandraahey.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajny opis, chyba też się wybiorę na ten film :)

    MonyikaFashion >klik<

    OdpowiedzUsuń
  20. Jej napisalas swietna recenzje az chce sie film obejrzec:) jestem pod wrazeniem:)
    Blog odwiedzilam przypadkiem i bardzo mi sie spodobal takze zostaje na dluzej:D
    http://geekbsf.blogspot.com/
    Zapraszam dopiero zaczynam:)

    OdpowiedzUsuń
  21. świetny klimat być musi owego filmu z chęcią obejrzę:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Naprawdę mnie zachęciłaś do tego filmu :)) Na bank go obejrzę! Historia wydaje się być naprawdę ciekawa, lubię takie lekko tajemnicze historie z dreszczykiem :)
    Obserwuje Cię i zapraszam też do mnie do obserwacji, będzie mi miło ;))
    The balance of my life

    OdpowiedzUsuń
  23. moje klimaty :) bardzo lubię horrory :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Film wydaje się być bardzo ciekawy :) Również straszny tchórz ze mnie, gdy oglądam horrory :)
    http://modishnessblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Kurczę, nie chodzę za bardzo do kina, ale zachęciłaś mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  26. idealny godny polecenia !
    zapraszam www.mala-sue.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja nie oglądałam i nie mam zamiaru, nie lubię horrorów! :)

    http://londonkidx.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  28. Boję się oglądać horrory, bardzo, chociaż zainteresowałaś mnie tym. Wiem doskonale że nie obejrzę tego filmu, ale sam opis wydaje mi się bardzo interesujący! :)

    aansaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. ja bym nawet nie kupiła biletu na horror :D atu proszę, ciekawy film :)
    zapraszam, mój blog

    OdpowiedzUsuń
  30. Nienawidzę horrorów! ;ccc
    http://typical-writers.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja też nie oglądam horrorów, ale może w takim razie na ten się skuszę.
    Pozdrawiam cieplutko
    ♥Mój Blog - klik!♥

    OdpowiedzUsuń
  32. taki film z miła checia bym obejrzala, szczypta grozy jest lepsza niz typowy horror :D/K

    OdpowiedzUsuń
  33. Zwykle omijam horrory szerokim łukiem, a jeśli już się na nie decyduję, to tylko w towarzystwie drugiej osoby, żebym miała w razie czego kogoś do obrony :D Tego tym bardziej nie oglądałam, jednak może przy najbliższej okazji zrobię sobie seans z chłopakiem i to nadrobimy, on uwielbia takie filmy :)

    OdpowiedzUsuń
  34. świetna notka :)
    zapraszam do mnie,mile widzane komentarze i obserwacja blooondyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  35. Ooooo, to mi się będzie podobać! Dzięki :)
    Zapraszam! zuzu-zuzannaxx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie oglądałam, ale może wybiorę się z przyjaciółką ;D

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  37. Recenzja super!
    Film zapowiada sie ciekawie ;-)
    Pozdrawiam cieplutko

    Pyrtunia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  38. Ją raczej nie oglądam horrorów... Choć ten brzmi ciekawie i fajnie. To nie dla mnie... :-)

    OdpowiedzUsuń
  39. ja nie lubię horrorów, przerażają mnie i mimo że fabuła mnie zainteresowała to nie wiem czy sceny by mnie nie przeraziły

    OdpowiedzUsuń
  40. boję się horrorów ale i tak oglądam:D ! ciekawy post
    zapraszam do mnie dopiero zaczynam :) hqnss.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Uwielbiam horrory.
    Tego akurat nie oglądałam.
    Ciekawie piszesz :)

    http://magdalenblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  42. Z Twojego opisu film wydaje się być bardzo ciekawy :)
    http://pineapple3443.blogspot.com/2015/11/snapchat.html

    OdpowiedzUsuń
  43. Chyba się wybiorę :)
    Zapraszam do mnie w wolnej chwili !
    STROUTFITTER

    OdpowiedzUsuń
  44. Staraszną mam ochotę na ten film... :)

    OdpowiedzUsuń

GeekBooks © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka